dijous, 20 de maig de 2010

L’HEREU I LA PUBILLA

La figura de l’hereu i la pubilla és una de les més conegudes de les nostres tradicions, neixen com a necessitat de llegar les terres familiars a un descendent, el primogènit de cada família, en el cas dels homes, és l’hereu i en el de les dones, si no hi ha cap germà menor varó, la pubilla, l’hereu/pubilla heretava les tres quartes parts del patrimoni familiar i l’altre quart a repartir entre els germans menors.

La normalització de la vestimenta de l’hereu i la pubilla la trobem al s.XVIII., tot i que al llarg dels segles i fins avui ha sofert modificacions i canvis en la seva morfología com la inclusió de la brusa i el pantaló al s.XIX.


Actualment també, la figura de l’hereu i la pubilla forma part de diversos elements folklòrics i populars, lluny del seu passat hereditari; en diversos pobles i ciutats, nomenar algú hereu o pubilla del municipi o barri, representa apadrinar-lo d’alguna manera i fer-lo representant de la localitat, normalment durant el període d’un any i a causa, dels seus mèrits sigui en l’àmbit que sigui segons la localitat (bellesa, habilitat, currículum, etc.)



PUBILLA

CAP
Les pubilles ornamentaven els seus cabells amb la gandalla, una xarxa feta de fil fi de bona qualitat, que a la vegada fa la funció de recollir el cabell, cosa que fa més còmode els balls i danses.


TRONC
La pubilla portava un vestit de vellut negre, un material molt car i que s’identificava amb el poder econòmic degut al seu alt cost; ja que era un teixit que s’havia d’importar des de França.


Per decorar els seus braços, les pubilles usaven les mitenes, unes xarxes fetes del mateix material que la gandalla i que cobria els braços des del colze fins a la meitat del dit polze i el començament dels altres quatre dits.


CAMES
Els enagos eren unes peces de roba blanca i fina que anaven sota les faldilles per donar-les-hi cos i volum
Les faldilles eren també de lli i ornamentades amb motius decoratius florals.
Per sobre de les faldilles un devantal, generalment de color negre símbol del treball de la dona.


PEUS
Sabates de taló


COMPLEMENTS
La mantellina era una peça rectangular de roba fina amb un brodat decoratiu i amb serrells a les puntes.



HEREU

CAP
Per cobrir-se el cap, l’hereu utilitza la tan nostrada barretina, que n’hem de dir que no s’hagi dit abans per aquí.


TRONC
Per cobrir el tronc l’hereu usava una camisa generalment de lli tot i que també podia ser de cotó, força llarga i de mànigues amples i llargues, a partir del segle XIX, la camisa es va substituïr per la brusa, més arrapada.
Per sobre de la camisa o la brusa una armilla de vellut, anomenada jupetí, arriba del coll a la cintura i esta ornamentada amb botons de llautó o plata i pot portar senefes amb motius florals decoratius.
La faixa, subjectava la camisa/brusa i el jupetí a la vegada que els pantalons , és una tela de trenta a cinquanta centímetres d’amplada que cobría la zona lumbar.


CAMES
Com a peça per a cobrir les cames, hi ha les calces, de llana o cotó i teixides a mà anaven a sota dels pantalons, de vellut com el jupetí.
La lligacama s’utilitzava al final dels pantalons per subjectar el camall a la cama i s’acabaven els tombs amb una llaçada que ornamentava l’accessori.


PEUS
Sabates

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Molt entretingut el blog! i aquesta foto s molt simpàtica hehe.

Daniel Garrido ha dit...

Molt bon escrit!

mamiblues (Fina) ha dit...

Hola:
Les espardenyes las aprendí hacer en la tienda "El Talleret" que está en Paseo Maragall en Barcelona,con una profe llamada Asun.
Saludos.

The Sentinel / Jordi Beltran ha dit...

Hola, soc l'autor de la imatge que il·lustra aquesta entrada i que heu posat sense el meu coneixement. Us podeu posar en contacte amb mi? la meva adreça es jordi.thesentinel@gmail.com

gracies

Anònim ha dit...

molt bé :)

Publica un comentari